Keeping up with the Teslas

Industria auto, aproape fără excepție, crede că viitorul înseamnă mașini electrice, iar experții atrag atenţia că producătorii de automobile care pun accentul pe software, vor domina piața.

Deși Tesla se identifică drept firmă tech, și nu ca firmă producătoare de mașini, a reușit să îi atragă în această cursă și pe acești producători. Tesla promite așteptări mici și uimește prin rezultate peste acestea, pe când veteranii industriei promit, dar dezamăgesc când vine vorba de autonomie.

Aceștia încearcă să compenseze tehnologia software pe care o oferă Tesla, prin design. Atât acesta, cât și calitatea produsului final sunt mai bune când vine vorba despre Audi, BMW, Mercedes și Porsche. Cel mai mare competitor pentru Tesla însă, rămâne Mercedes Benz EQS. Software-ul nu este încă la nivelul care trebuie, dar plusează prin design și autonomii false.

Era doar o chestiune de timp până când Mercedes Benz EQS avea să iasă din stadiul de prototip, iar varianta comercială a alternativei la Tesla Model S să fie dezvăluită. Tesla s-ar putea să-și piardă coroana în fața celui mai mare competitor.

Pe lângă Tesla Model S, acest model de top concurează cu alți bolizi electrici cu prețuri inaccesibile, Porsche Taycan, Audi e-tron GT și BMW iX. Autonomia de la Mercedes Benz EQS este însă un record în industrie, 770 de kilometri departe de priză. Capacitatea bateriei este garantată pentru 10 ani și minimum 250.000 de kilometri.

Pe partea de inteligență artificială, mașina este dotată cu un sistem intitulat Drive Pilot. Acesta asigură o autonomie de nivel 3 a condusului pe străzi, fără nicio intervenție din partea șoferului (aceasta este ilegală, dar ar putea deveni legală în Germania în 2022). Nivelul 3 presupune însă ca șoferul să fie în poziție ori de câte ori este nevoie, pentru a prelua controlul dacă mașina solicită acest lucru.

Nu există o regulă generală care să spună că mașinile electrice trebuie să aibă un design plictisitor. Noul Audi e-tron GT demonstrează asta cu un exterior sportiv, care se remarcă prin detalii specifice, precum farurile Digital Matrix LED, care își schimbă design-ul în funcție de preferințele șoferului, grila Singleframe specifică Audi, care îl diferențiază de celelalte mărci și silueta de coupe cu patru uși. Partea posterioară se remarcă printr-un eleron activ și stopuri unite de o bandă LED.

Tema sportivă continuă și în habitaclu: scaunele din față, poziționate foarte jos, sunt despărțite de o consolă centrală lată, iar bancheta din spate oferă destul spațiu chiar și pentru pasagerii adulți. De obicei, sedanurile cu alură de coupe nu stau foarte bine la acest capitol. Mai mult de atât, pentru a oferi spațiu pentru picioarele pasagerilor din spate, Audi a împărțit inteligent compartimentarea bateriei în podea.

Tot aici trebuie menționate comenzile vocale, hotspotul Wi-Fi și navigația cu funcții specifice modelelor electrice (căutarea celor mai apropiate stații de încărcare, traseu calculat în funcție de acestea).

Noul Audi e-tron GT quattro pornește în Germania de la 99.800 de EURO, iar versiunea RS e-tron GT pleacă de la 138.200 de EURO. Cu o asemenea etichetă de preț, Audi e-tron GT se poziționează în segmentul lui Porsche Taycan, ele fiind sub capotă aceeași mașină.

Pe când toate brandurile mari de automobile plusează pe design, iar Tesla prin tehnologii software, iată și un exemplu nefericit: producătorul de automobile Porsche AG recheamă 43.000 de mașini electrice Porsche Taycan din cauza unui software defect care poate cauza oprirea bruscă a motorului alimentat de la baterie. Tesla +, Porsche -.

Dacia Spring, prima mașină electrică a producătorului român de automobile, atrage noi clienți în segmentul mașinilor electrice prin prețul foarte scăzut, 9000 EURO, preț de achiziție prin programul Rabla Plus. În 7 zile de la momentul lansării, s-au achiziționat 4000 de Dacia Spring, provocând oprirea comenzilor până în toamna anului 2021.

Cu toate acestea, competitorii pregătesc de asemenea, autovehicule electrice cu preț redus, similar cu al Daciei Spring, exemplu: Citroën Ami, Renault Twingo electric.

Asimilând toate informațiile de mai sus, putem spune că încă mai avem de lucrat când vine vorba de mașini electrice, dar viitorul sună bine!

Alexandra-Aurelia Arhire

Membru Departament Educațional

Sindicatul Studenților din Cibernetică (SiSC)